مرکز تحقیقات و آموزش رباتیک ایرانیان - ربو شیراز

مرکز تحقیقات و آموزش رباتیک ایرانیان - ربو شیراز

مسابقات رباتیک ربات آموزشی آموزش رباتیک ایران آراد سایت مهندسی ساخت ربات رشته صنایع کتاب خرید فروش تدریس اخذ اعطا نمایندگی رباتیک دانشجویی انواع ربات مشهد تهران اصفهان تبریز شیراز یزد کرمان خراسان سیستان و بلوچستان خوزستان آبادان گچساران فارس
مرکز تحقیقات و آموزش رباتیک ایرانیان - ربو شیراز

مرکز تحقیقات و آموزش رباتیک ایرانیان - ربو شیراز

مسابقات رباتیک ربات آموزشی آموزش رباتیک ایران آراد سایت مهندسی ساخت ربات رشته صنایع کتاب خرید فروش تدریس اخذ اعطا نمایندگی رباتیک دانشجویی انواع ربات مشهد تهران اصفهان تبریز شیراز یزد کرمان خراسان سیستان و بلوچستان خوزستان آبادان گچساران فارس

دعوت به همکاری در شیراز

شرکت صنایع پیشرو رباتیک  (نمایندگی شیراز) از دانشجویان رشته های برق و کامپیوتر که علاقمند به تدریس در زمینه رباتیک دانش آموزی میباشند دعوت به همکاری می نماید.

متقاضیان محترم میتوانند جهت اعلام آمادگی و کسب اطلاعات بیشتر با مدیریت آموزش شرکت تماس حاصل فرمایند.

09173839391

Mr.Hossein.Ka@Gmail.Com

تعداد مدرسان مود نیاز: 10نفر زن،10نفر مرد


شرایط اولیه:

1-علاقه به کار تدریس

2-ساکن شیراز (حتی دانشجویان عزیز شهرستانی دانشگاههای شیراز)

سوالات در زمینه ثبت اختراع

سوالات متداول :


1- برای ثبت اختراع به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت اختراع باید به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی واقع در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس- میرداماد، مراجعه شود.



2- آیا به جز تهران ثبت اختراع در جای دیگری صورت می‌گیرد؟

خیر، در حال حاضر ثبت اختراع فقط در تهران و در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی انجام می‌گیرد.



3) چه نوع اختراعاتی قابل ثبت‌اند؟

اختراعاتی قابل ثبت‌‌اند که جدید بوده و حاوی گامی ابتکاری و دارای کاربرد صنعتی باشند.



4) چه نوع اختراعاتی از حیطه حمایت از اختراع خارج خواهند بود؟

موارد زیر از حیطه حمایت از اختراع خارج‌اند: 1) کشفیات، نظریه‌های علمی و روشها ریاضی 2) طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجارت و آنچه برای فعالیتهای صرفاً فکری یا بازی کردن می‌باشند. 3) روش معالجه بدن انسان یا حیوان از طریق درمان یا جراحی و همچنین روشهای تشخیص بیماریها که روی بدن انسان یا حیوان انجام می‌‌گیرند.



5) برای ثبت اختراع چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت اختراع باید مدارک زیر تکمیل و به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تحویل گردد:


• اظهارنامه ثبت اختراع در 3 نسخه: اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است که جزء اوراق بهادار می‌باشد و متقاضی می‌بایستی از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره کـل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تکمیل و امضاء آن اقدام نماید (نمونه‌ای از این فرم در انتهای پرسش و پاسخ آمده است)


• توصیف مشروح اختراع در 3 نسخه: اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های اختراع ادعایی به طور واضح بیان گردد. در تهیه شرح اختراع از کاغذای A4 استفاده شود.


• نقشه‌های اختراع در 3 نسخه: نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وکیل او امضاء نمایند. نقشه‌های اختراع باید روی کاغذ 34 سانتی‌متـر طـول و 22 سانتی‌متـر عـرض رسـم گردند و فقط از یک روی کاغذ استفاده شود.


• ادعا در 3 نسخه: اینکه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی‌کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.


• فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعین


• قبض رسید بانکی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع



6) آیا برای ثبت اختراع حتماً‌ باید خود مخترع اقدام نماید؟

خیر، تقاضای ثبت اختراع می‌تواند توسط وکیل متقاضی انجام شود. در این صورت تقاضانامه باید همراه اصل وکالتنامه با رونوشت یا فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه اظهارنامه شود.



7) سیستم ثبت اختراع در کشور ما چگونه است؟

سیستم ثبت اختراع در کشور ما، سیستم اعلامی است. بر اساس این سیستم، ثبت اختراع طبق ادعای مخترع صورت می‌گیرد. یعنی ادعای مخترع مقرون به صحت تلقی شده و به شرط عدم سابقه ثبت، ادعای مخترع (با رعایت اینکه اختراع در حیطه حمایت ثبت قرار دارد یا خیر/ بند 4 پرسش و پاسخ) به ثبت می‌رسد.



8) اعتبار ورقه (سند) اختراع چند سال است؟

در حقوق ایران مدت اعتبار ورقه ثبت اختراع به تقاضای مخترع 5 یا 10 یا 15 و یا منتهی به 20 سال خواهد بود که باید صراحتاً در ورقه ثبت اختراع قید شود.



9) در صورت قبول یا رد اختراع چه اقداماتی انجام می‌گیرد؟

• در صورت قبول اختراع مراتب ثبت اختراع به صورت آگهی تهیه شده و جهت درج در روزنامه رسمی کشور تحویل متقاضی یا وکیل او می‌گردد. پس از درج در روزنامه رسمی یک نسخه از روزنامه به اداره مالکیت صنعتی ارائه و گواهینامه ثبت اختراع توسط اداره مزبور کامل شده و یک نسخه از توصیف، ادعا و نقشه اختراع ضمیمه و قیطان‌‌کشی شده با امضاء مدیر کل و ممهور به مهر اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تسلیم متقاضی یا وکیل قانونی او می‌شود.


• در صورت رد اختراع، کتباً (برگ اخطار اداری) به متقاضی یا وکیل قانونی او ابلاغ می‌گردد. در این صورت متقاضی یا وکیل قانونی او می‌تواند، ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رد اظهارنامه نسبت به تقدیم دادخواست و شکایت از تصمیم اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به مراجع ذیصلاح قضایی مستقر در تهران اقدام نماید. چنانچه در مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ تصمیم اداره مالکیت صنعتی نسبت به تقدیم دادخواست اقدام نشود، دیگر ادعا در مراجع ذیصلاح قضایی مسموع نخواهد بود.



10) ارزیابی و تأیید علمی اختراع چیست و مرجع قانونی آن کجاست؟

منظور از ارزیابی و تأیید علمی اختراع جستجو و بررسی علمی سند اختراع توسط متخصصین مربوطه با استفاده از تجارب علمی، مشاوره‌ها و بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی است و طبق قانون این ارزیابی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق مراکز علمی، تحقیقاتی کشور صورت می‌گیرد.



11) آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع اجباری است؟

خیر، اختیاری است. تقاضا برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع هم می‌تواند از طریق شخص متقاضی و هم از طریق اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی صورت گیرد.



12) آیا ارزیابی و تأیید علمی اختراع هزینه‌ای دربر دارد؟

در حال حاضر خیر.



13) آیا برای ارزیابی و تأیید اختراع شرایط خاصی وجود دارد؟

برای پذیرش تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع شرایط زیر ضروری است:




1-13) ثبت اولیه اختراع در مراجع حقوقی (اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) و ارائه ورقه ثبت


2-13) ارائه تقاضای ارزیابی و تأیید علمی اختراع، همراه با مدارک کامل و مستند اختراع ثبت شده


3-13) ارزیابی و تأیید علمی اختراع بیش از 2 بار انجام نخواهد گرفت (بدین معنی که در صورت رد اعتبار علمی اختراع متقاضی تنها یکبار دیگر ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی کننده اولیه، امکانپذیر است).



14) برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع به کجا باید مراجعه کرد؟

برای درخواست ارزیابی و تأیید علمی اختراع لازم است که به ”اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری“ واقع در تهران، خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان فرصت جنوبی، شماره 71، طبقه پنجم مراجعه شود. علاوه بر اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری برای ارزیابی و تأیید علمی اختراع می‌توان به مراجع منطقه‌ای زیر نیز مراجعه کرد.



1) تهران بزرگ: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، دانشگاه تهران (واحدهای IP)

2) مرجع منطقه‌ای مرکزی کشور، اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان (واحد IP)

3) مرجع منطقه‌‌ای جنوب کشور، شیراز، دانشگاه شیراز (واحد IP)

4) مرجع منطقه‌ای شرق کشور، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد (واحدIP )

5) مرجع منطقه‌ای شمال‌غربی کشور، تبریز، دانشگاه تبریز (واحد IP)

15) برای درخواست حمایت از تکمیل اختراع و تجاری کردن اختراع به کجا می‌توان مراجعه کرد؟


برای درخواست حمایت از تکمیل اختراع می‌توان مستقیماً به ”مراکز رشد“ و برای تجاری کردن اختراع مستقیماً به ”پارکهای فناوری“ مراجعه کرد. علاوه بر موارد فوق، کلیه مراجع منطقه‌ای (مراجع مندرج در بند 14) و اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری آماده راهنمایی و معرفی متقاضیان به مراکز رشد و پارکهای فناوری و دیگر نهادها و سازمانهای حمایت کننده از نوآوران، هستند. نشانی، تلفن و نمابر کلیه مراکز رشد و پارکهای فناوری را می‌توان از اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری دریافت کرد.



16) آیا برای ثبت اختراع در خارج از کشور حمایت مالی صورت می‌گیرد؟

بله، مخترعینی که اختراعات آنها واجد شرایط زیر باشند می‌توانند از حمایت مالی ثبت در خارج از کشور به میزان 50 درصد کل هزینه برخوردار شوند.



1-16) اختراع آنها در داخل کشور (اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) به ثبت رسیده باشد.


2-16) ارزیابی و تأیید علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (از طریق اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری و یا مراجع منطقه‌ای مندرج در بند 14) دریافت کرده باشند.


3-16) وکیل قانونی خود را انتخاب و معرفی کرده باشند.


4-16) برای اختراع خود طرح کسب و کار (Business plan) تهیه کرده باشند.


5-16) فرمهای مربوط به WPIS را تکمیل کرده باشد.


6-16) مجوز حمایت مالی را از ”کمیته تخصصی ثبت اختراعات در خارج“ کسب کرده باشند.



برای آ‎گاهی بیشتر از نحوه ثبت اختراعات در خارج از کشور و برخورداری از حمایت مالی، به دستورالعمل تهیه شده در این زمینه در اداره کل امور نوآوران و ارزشیابی فناوری مراجعه شود.

سوالات متداول

فرزند من 4 سالشه و علاقه زیادی به کارهای عملی داره آیا میتونم برای کلاس های رباتیک ثبت نامش کنم؟
 بله- شرکت در راستای گسترش علم رباتیک اقدام به تولید بسته های آموزش رباتیک برای مهد کودک نموده که شما می تونید در این کلاس ها فرزندتون رو ثبت نام کنید.


 آیا شرکت برای دانش آموزان و مدرسین هم خدماتی دارد؟
 سامانه پاسخگویی به سوالات بصورت 24 ساعته در خدمت دانش آموزان و مدرسین گرامی بوده و واحد آموزش شرکت آماده ارائه آموزش به ایشان می باشد


مدرس در سیستم از لحاظ سلسله مراتب در چه جایگاهی قرار دارد؟
جایگاه مدرس در سیستم جایگاه بسیار ارزشمندی است اگر شخص مدرس به وظایف و حقوق خود آشنا بوده و مراتب سیستماتیک را بشناسد ، مطمئنا در این صورت فضای مناسب و با ابهتی برای مدرس در نظر گرفته خواهد شد. حال اگر این مدرس در حیطه های دیگر آموزشی نیز توانمند باشد این جایگاه مضاعف خواهد گشت.

نقاط برتری سیستم آموزشی صنایع رباتیک ربو شیراز

* آماده سازی CD های آموزشی متناسب با مفاهیم هر ترم 
* روند مستمر آموزشی (آموزش از صفر و عدم نیاز به اطلاعات قبلی) 
* حذف جزوه نویسی از برنامه آموزشی و استفاده بهینه از زمان
* آموزش مجازی از طریق سایت
برگزاری مسابقات متعدد در سطوح مختلف استانی و کشوری
* پیگیری مستمر شرکت از روند آموزشی مدرسین
* خدمات پس از فروش
* تبدیل دانش آموزان به انسان هایی خلاق و مخترع
* ثبت اختراع توسط دانش آموزان
* حضور دانش آموزان در جشنواره خوارزمی
* قابل ذکر است که اکنون در سراسر کشور کلاس های رباتیک توسط پژوهشسراها با هزینه های زیاد و پیش شرط های متعدد برگزار می شود. یکی از بزرگترین ویژگی های این سیستم این است که توانسته با هزینه ای معقول این علم را به سطح مدارس آورده و امکان رقابت را برای همه دانش آموزان فراهم آورد.

ساختار طراحی رباتها

ساختار طراحی رباتهای به صورت مجموعه ای یکنواخت بوده که به بررسی علوم مکانیک، الکترونیک و برنامه نویسی کامپیوتر می پردازد. در ربات روبووار دانش آموخته با مکانیک مقدماتی آشنا شده و با یادگیری مدارات ساده به ساخت ربات مقدماتی جنگجو مشغول می گردد و به کمک کنترلر دستی ربات خود را با حرکت تانکی کنترل می نماید. به کمک گیربکس ها و آرمیچر ساختاری الکترومکانیکی را پیاده سازی نموده و تنها از رباتیک بخش الکترونیکی و مکانیکی آن را می بیند و هوشمندی ربات در اختیار خود شخص است.
در ربات کیتا روبو دانش آموخته به کمک یک برد مادر موسوم به برد درایور جریان آرمیچر ها را تامین نموده و به کمک 4 برد ربات می تواند به طور مجزا 4 ربات جالب را تجربه نماید.
در کیتا روبو جدید تمام بردهای درایور لحیم شده و تست شده اند. 2 برد از 4 برد ربات لحیم شده و 2 برد دیگر را دانش آموخته می بایست لحیم نماید. برد لحیم شده برای دانش آموختگان تصادفی بوده و امکان دارد در یک مجموعه بردهای داشته متفاوت باشند.
4 ربات عبارتند از: ربات نوریاب، ربات تشخیص مانع بدون برخورد موسوم به حل ماز بدون برخورد، ربات تشخیص مانع با برخورد موسوم به حل ماز با برخورد و ربات مسیر یاب.
هر یک از این 4 برد به کمک سیم فلت رنگی رابط به برد درایور متصل می گردند و ربات در هر اتصالی کار همان برد را انجام می دهد.
در این ربات دانش آموخته با طراحی الکترونیکی به صورت دستی و با نرم افزار آشنا شده و هوشمندی ربات را به طور کامل درک می نماید.
ربات سنسو روبو رباتی است هوشمند که ویژه برنامه نویسی طراحی و تولید گردیده شده است. به کمک سیم رابط و برد برنامه ریز موسوم به پروگرامر و کابل USB دانش آموخته می تواند اطلاعات را از طریق برنامه ی کامپیوتری به ربات انتقال داده و ربات کاری را انجام می دهد که دانش آموخته برنامه اش را نوشته است.
11 ورودی و 11 خروجی در این ربات کاربرد داشته که شخص می تواند بیش از 250 برنامه جذاب را با قابلیتهای فراوان برای ربات بنویسد. دانش آموخته در این ترم با برنامه نویسی کامپیوتر به طور کامل آشنا می گردد.
با داشتن مجموعه پکیج ها شخص می تواند هر 3 علم الکترونیک، مکانیک و برنامه نویسی را به طور کامل بیاموزد.

رسالت و خط مشی شرکت

رسالت ما این است که در صنعت تولید انواع روبات و مدارات الکترونیک همواره رشد روزافزون داشته و از طریق افزایش توانائیهای علمی و 


فنی کارکنان و نمایندگان، ضمن کاهش وابستگی به خارج و توجه به حفظ محیط زیست ، محصولات با کیفیت برتر تولید نموده ، رضایت 


مشتریان و رفاه کارکنان و نمایندگان فهیم و سخت کوش خود را فراهم نمائیم .

در این راستا خط مشی شرکت به شرح زیر تعیین شده است ؛

1-زمینه سازی در جهت رشد و ارتقا پرسنل به منظور توسعه فرهنگ کیفیت و مشارکت موثر کارکنان و نمایندگان و افزایش بهره وری

2- کاهش ارزبری و وابستگی به منابع تامین خاص از طریق توسعه ساخت داخل و تامین منابع جدید

3- افزایش سهم بازار ، ارتقا توان رقابت با محصولات خارجی و کسب مزیت های نسبی در محصولات ، با تکیه بر نوآوری ، تولید 


محصولات جدید ، بهبود مداوم مدیریت کیفیت و دستیابی به ضایعات صفر 

4- تمرکز بر اجرایی نمودن خواسته مشتریان و افزایش رضایتمندی ایشان


برنامه های اجرایی شرکت عبارتند از:

1- گسترش فعالیت کاری در تمامی شهرهای کشور 

2- صادرات رباتها به سایر کشور ها

3- آموزش هماهنگ و نظام مند ویژه جامعه هدف

4- برگزاری همایش های دو سالانه ویژه نمایندگان

5- آموزشهای مجاری ویژه نمایندگان و دانش آموزان

6- برگزاری مسابقات رباتیک شهری، استانی و کشوری از سوی نمایندگیها و مرکز

7- و ...

آشنایی با روند آموزشی ترمها

یکی از مسائل مورد بحث برای روند آموزشی ترمهای مختلف می باشد و اینکه چه برنامه هایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. 

در این بخش ما سرفصلهای کلی و نیز جزیی ترمها و همچنین نگرش کلی خود را بیان می داریم. 

در حالت کلی برنامه ما به شرح زیر است: 


ترم اول : 

آشنایی دانش آموزان با قطعات و بستن مدارات ابتدایی جهت درک کامل المانها و در ادامه ترم کار با سازه های مکانیکی و همچنین ساخت ربات جنگجو و نمایان شدن حس ابتکار در روشهای حمله و دفاع و تعادل. 


ترم دوم: 

آشنایی با مدارات، طریقه طراحی یک مدار، کار با نرم افزار طراحی مدار و همچنین طراحی مدار برای مراکزی که از لحاظ علمی در سطح بالاتری هستند. در پایان ترم نیز ساخت رباتهای نوریاب، مسیریاب و حل ماز بدون برخورد و با برخورد و در صورت استقبال دانش آموزان برگزاری مسابقه ربات فوتبالیست. 


ترم سوم: 

برنامه نویسی مقدماتی، آشنایی دانش آموزان با نرم افزار رایج برنامه نویسی، آشنایی با پردازنده ها و برنامه ریزی برای 4 ربات مسیر یاب، نوریاب، حل ماز و همچنین ساخت ماشین تمام هوشمند دارای بوق و سرعت سنج و .... 


در پایان ترم 3 از آنجا که دانش آموز دز تزم 1 مکانیک و الکترونیک مقدماتی را دیده و ترم 2 طراحی را درک نموده است و در ترم 3 برنامه نویسی را فرا گرفته نتیجتا می تواند ربات دلخواه خود را بدون استفاده از رباتهای کمک آموزشی بسازد. 


از این مرحله به بعد تمرکز ما در زمینه ثبت اختراع و نیز اصول پیشرفته پردازنده ها می باشد. 


ترم چهارم: آشنایی دانش آموز با اصول مقدماتی چگونه مخترع شویم، معرفی طرحی جهت اختراع، انتخاب استاد راهنما و شروع و ساخت پروژه

مزایای برگزاری کلاسهای آموزش رباتیک

۱-ایجاد تحرک و نشاط و انگیزه در دانش آموزان

۲-بالا بردن خلاقیت و فرهنگ کار گروهی

۳-فعالیت های کارگاهی و کامپیوتری

۴-تاسیس انجمن رباتیک در مدارس

۵-حضور دانش آموختگان در مسابقات کشوری و جشنواره خوارزمی

۶-آشنایی دانش آموزان با اصول اختراع و کمک به ثبت اختراعات

۷-استفاده از رایانه در جهت کارهای علمی و پژوهشی  و نه ابتذال و بازی

۸ـمرتبط بودن مباحث آموزشی رباتیک با مطالب درسی دانش آموزان

و...